Home Aktuálne články Bolestivá menštruácia

Bolestivá menštruácia

Bolestivá menštruácia.

Mnoho žien a dievčat je presvedčených, že bolesti v období menštruácie sú niečo normálne a bežné. Veď všetky ich priateľky trpia väčšími alebo miernejšími menštruačnými bolesťami a mnohé z nich miernia bolesť analgetikami. Možno je to bežné, ale určite nie normálne.

Dysmenorhea - bolestivý menzes, čínsky názov Tong Jing sú pomenovania pre bolesť v podbruší spojenú s nástupom, priebehom alebo ukončením menštruácie. Spadá sem, však, nielen bolesť v podbruší alebo bočných stranách podbrušia, ale aj bolesť  bedier, krížovej oblasti chrbta, dokonca aj nôh alebo celého tela. Bolesť môže byť mierna kŕčová, ťahavá alebo ťažká a sťahujúca nadol alebo ostrá pichavá, bodavá, rezavá až neznesiteľná. K bolesti sa môžu pridružovať ďalšie sprievodné príznaky ako nauzea, zvracanie, studený pot, zimnica, zvýšená teplota, bolesti hlavy, závrate, hnačky.

Bolesti pri menzese bývajú súčasťou takých západných diagnóz ako endometrióza, vaječníkové cysty, maternicové myómy, zápaly v oblasti podbrušia, obrátená maternica.

Tradičná čínska medicína hovorí o bolesti nasledovné: „Ak je bolesť,  tak nie je voľný tok. Ak nie je voľný tok (Qi a krvi), je bolesť.“ K prehradeniu voľného prietoku Qi a krvi dochádza z dvoch základných príčin a to „prázdnoty“ alebo „plnosti“. Čo si pod týmito pojmami môžeme predstaviť?

PRÁZDNOTA – znamená nedostatok buď riadnej (pravej) Qi, krvi, yinu a/alebo yangu. Takže prázdne príčiny vzniku bolesti pri menzese sú:

Prázdnota Qi a krvi – ak je nedostatok Qi, tá nie je schopná hýbať krvou, prietok krvi sa spomaľuje, stará krv neodchádza a nová sa netvorí. Nie je dostatok hybnej sily na to, aby sa krv dostala do všetkých častí tela a dobre prekrvovala všetky orgány, šľachy a svaly. Dochádza k tvorbe krvných zrazenín a následne bolesti. Ak je málo Qi a následne aj málo krvi bývajú postihnuté aj orgány s krvou spojené a to na začiatku Slezina/Pečeň a postupom času, keď sa prázdnota krvi prehlbuje aj Obličky a Srdce.

V tomto prípade sú bolesti mierne, prichádzajú s menzesom alebo po menzese. V perineu (na hrádzi) alebo okolo anusu (análneho otvoru) je ťahavý pocit smerom nadol. Bolesť ustupuje s tlakom, masážami a zahrievaním podbrušia. Menštruačnej krvi je málo, je vodová riedka a bledá. Tvár môže byť popolavá, môže sa objavovať opuch na tvári, skrátený dych, potenie pri pohybe, závrate, búšenie srdca, vyčerpanosť a únava. Pocit oslabenia v kolenách a krížoch.

Prázdny chlad – tu máme na mysli najmä ten usídlený v maternici. Chlad sťahuje cievy, dochádza k prehradeniu voľného toku krvi a nastupuje bolesť. Chlad je tam, kde nie je dostatok zahrievajúcej teda yangovej zložky. Najčastejšie sa týka dvoch orgánov a to Sleziny a Obličiek. Keďže je v tele chlad, taká žena je zimomravá, má studené končatiny, často a veľa močí, môže byť aj nočné močenie. Bolesť v podbruší je chladová a zlepšuje ju teplo a tlak. Menštruácia má tendenciu meškať a cyklus sa predlžuje.

Prázdnota yinu - najmä v Obličkách a Pečeni.  K vyčerpaniu yinových zložiek dochádza vekom a preto sa s ním stretávame po štyridsiatke. Znížením yinových zložiek relatívne stúpne yang v tele. Organizmus je nedostatočne zvlažovaný, orgány nie sú vyživované a to sa prejavuje typickými príznakmi ako sucho v ústach bez potreby piť a pocitu smädu, bolesti v pätách, závrate, tinitus, bolesť v lumbálnej oblasti. Prázdnota yinu Pečene súvisí najmä s vyčerpaním yinovej krvi a to sa prejavuje nevyživením a teda tuhnutím šliach a neprekrvovaním maternice. Tu sa môže objaviť v závažnejších prípadoch aj nutkanie na močenie a časté močenie (alebo iné príznaky tzv. predčasného prechodu). Menštruačnej krvi je málo a je bledá, bolesť sa objaví s nástupom menzesu a je veľmi nepríjemná.

Prázdna horúčosť – sa vyvíja z prázdnoty yinu, kde na úkor yinu je prebytok yangovej energie, ktorá zvyšuje horúčosť v tele. Takže k vyššie popísaným príznakom sa pridružujú aj tie od nahromadenej horúčosti a to pocit horúčosti v dlaniach, šľapách nôh a na hrudi, nočné potenie, návaly, červená tvár. V tomto prípade menštruačné krvácanie nastupuje skôr ako by malo, menštruačný cyklus sa skracuje. V počiatočných štádiách je krvi menej, ale ak stav trvá dlhodobo, môže dôjsť k náhlemu krvácaniu.

PLNOSŤ – znamená prebytok niektorého patogénu v tele, ktorý prehradzuje tok Qi a/alebo krvi. Najzákladnejšou príčinou, ktorá stojí vždy niekde na začiatku vývoja chorobných zmien je stagnácia Qi. Stagnácia Qi vedie časom ku stagnácii krvi a následne k tvorbe krvných zrazenín a tým aj vzniku bolesti. Ďalšími patogénmi, ktoré prehradzujú prietok Qi  a /alebo krvi je chlad, vlhko, horúčosť.  Tradičná čínska medicína rozdeľuje plné syndrómy bolestí pri menštruácii nasledovne:

Stagnácia Qi a krvné zrazeniny – ak je viac prítomná stagnácia Qi, tak žena skôr pociťuje rozpínanie a menej neurčitú bolesť v podbruší už niekoľko dní pred menzesom. Pridružuje sa aj rozpínanie a bolesť prsníkov, predmenštruačné napätie a nervozita. Bolesť sa zhoršuje stresom. Žena neznáša dotyky, masáže a aj psychicky je nedotklivá. Ak je prítomná viac stagnácia krvi, je viac bolesti ako rozpínania, bolesti sú fixné, silné, bodavé. Tok menštruačnej krvi je slabý alebo nie voľný. Krv je fialová alebo tmavá. Čím viac krvných zrazenín, tým viac a väčšie sú krvné zrazeniny aj v menštruačnej krvi. Po odchode väčšieho množstva zrazenín bolesť ustupuje. (V prípade endometriózy krvné zrazeniny v menštruačnej krvi nie sú.)

Zauzlenie vlhka a chladu – vedúce ku stagnácii. Vtedy je bolesť podobná akoby sa otáčalo nožom, uľavuje teplo ale je neznášanie tlaku.  Tok menštruačnej krvi nie je plynulý a je jej málo. Krv je tmavá fialová a sú v nej zrazeniny krvi. Jazyk je fialový.

Vlhká horúčosť – zauzľujúca sa vnútri. Menštruačná bolesť pri tejto patogenéze  sa vyskytuje často u žien, ktoré prekonali zápalové ochorenie panvy, trpia chronickými vaginitídami, prípadne prekonali zápal slepého čreva. Zvyčajne trpia neustálymi zapáchajúcimi výtokmi žltej alebo bielo červenej farby. Menštruačná krv je hustá, fialová, krvácanie je nadmerné. V podbruší býva pocit ťažoby, rozpínania. Bolesť môže byť len v pravom dolnom kvadrante alebo obojstranná. Najčastejšie býva bolesť v oblasti sakrálnej a smeruje nadol do strán alebo do nôh.  Je neuľavujúca, prichádza pred a stupňuje sa s blížiacim sa menzesom.  V akútnych stavoch môže byť prítomná horúčka. Táto patogenéza je najzložitejšia a pre liečbu najťažšia.

Stiesnený oheň - zo stagnácie Qi v Pečeni. V tomto prípade dlhodobá stagnácia Qi vyprodukovala tzv. stiesnený oheň. Samotnej bolesti podbrušia predchádza rozpínanie a bolesť v trieslach. Menštruačnej krvi je veľa, farba je fialová. Často je prítomná predráždenosť, úzkosť alebo palpitácie z úzkosti, psychická nevyrovnanosť. Takže tu je pocit stiesnenia zhoršovaný vnútornou horúčosťou až ohňom. Čo sa prejavuje červenou tvárou,  červeným jazykom, červenými perami, horkou chuťou v ústach, pocitom oslabenia v krížoch, závratmi. Bolesť sa zhoršuje teplom.

Z rozdelenie hlavných príznakov vidíme, že základných príčin vzniku bolestí pri menzese je až osem. V praxi však zväčša nebývajú čisté, ale navzájom sa ešte premiešavajú a preto určiť správnu diagnózu a následne liečbu nie je až také jednoduché, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať.

Dôležité je si uvedomiť, že akákoľvek bolesť pri menzese nie je prirodzený stav žena by tento problém nemala dlhodobo zanedbávať, mala by ho riešiť. Jedna mladá študentka mi na otázku, či má bolesti pri menzese, odpovedala že áno, ale považuje to za normálne, lebo všetky jej priateľky dookola majú tiež bolesti a všetky ich majú tak silné, že užívajú tabletky proti bolesti. Zo smiechom podotkla, že veru nepočúvala mamu, keď jej hovorievala, aby sa lepšie obliekala a nechodila s holými krížami a pupkom. Ženy a to hlavne mladé dievčatá si musia držať kríže a bruško v teple, aby  chlad nevošiel dovnútra. Ten býva na počiatku väčšiny našich problémov s menštruáciou.