Home Aktuálne články Parkinsonova choroba z pohľadu Tradičnej čínskej medicíny.

Parkinsonova choroba z pohľadu Tradičnej čínskej medicíny.

V posledných rokoch sa u starých ľudí ( vek nad 60 rokov, najmä vek medzi 70-80 rokov) vyvíjajú nepríjemné ochorenia a to buď  Parkinson alebo Alzheimer. Každý môže pre to, aby sa u neho tieto ochorenia nevyvinuli veľa urobiť. Aby sme sa nad tým mohli aspoň zamyslieť, musíme o nich niečo vedieť a to hlavne čo je ich príčinou. Vybrala som si najprv Parkinsonovu chorobu, pretože mám pocit, že je u nás na veľkom vzostupe a veľmi znižuje kvalitu života samotného postihnutého starého človeka a určite zaťažuje aj najbližšie okolie, ktoré sa musí o takého človeka plne postarať.

Parkinsonova choroba je idiopatické pomaly sa rozvíjajúce degeneratívne ochorenie centrálneho nervového systému. Je charakteristické 4 hlavnými prejavmi:

• spomaľovanie pohybov a nedostatočný pohyb svalstva ( napríklad tváre)
  • stuhutosť svalstva, hypokinéza
  • tras počas kľudu – počas pohybu tras mizne a nedochádza k nemu ani počas spánku.
  • posturálna nestabilita – poruchy postoja a chôdze

Pre lajkov je táto choroba spojená s trasením rúk a nôh. Ale, treba jednoznačne odlíšiť iné druhy trasu. V tomto prípade ide o tras v kľude, keď sa človek nehýbe. Prvým príznakom choroby je u 50 – 80% pacientov tras jednej ruky, ktorý pripomína počítanie mincí. Okrem končatín môže byť postihnutá aj tvár - sánka, jazyk, hlava a očné viečka.

Jedným z prvých príznakov je práve zníženie pohybu očných viečok a svalstva tváre a tvár vyzerá ako maska. Často sa pridružujú otvorené ústa.

Mnoho ľudí, však, pociťuje len stuhnutie svalstva a zníženie hybnosti. Silná rigidita a hypokinéza môže viesť k bolestivosti svalov a subjektívnemu pocitu slabosti a ochablosti končatín. Telo sa začína hrbiť, v pokročilejších štádiách ochorenia majú pacienti pocit, akoby im telo pri pohyboch kládlo odpor, ako keby sa pohybovali vo vode. Chôdza je šúchavá s malými krokmi, chýba pohyb horných končatín, ktoré zostávajú pripažené. Skrátený krok a neobratnosť v pohyboch môžu byť prvými príznakmi, ktoré si pacient všimne.

Častým sprievodným príznakom sú depresie a v 50% prípadov postupne dochádza k demencii. Nástup ochorenia je po dosiahnutí veku 40 rokov a s vekom sa počet prípadov zvyšuje. V geriatrickom veku každým rokom pribúda veľké množstvo nových prípadov. Postihnutí sú viac muži ako ženy.

Z pohľadu západnej medicíny je patofyziológia daná stratou dopamínu v tzv. bazálnych gangliách, ktoré sa podieľajú na riadení pohybu (motoriky). Dopamín sa tvorí v mozgu, predovšetkým v tzv. strednom mozgu, v jadre zvanom substantia nigra ( čierne jadro). Sú dôkazy, že človek sa narodí asi so 400.000 dopamín produkujúcimi nervovými bunkami- neurónmi. U zdravého dospelého jedinca zaniká ročne asi 6% dopaminergných neurónov, avšak u parkinsonikov je táto strata zrýchlená. Klinické prejavy sa objavia až vtedy, keď pôvodné množstvo neurónov klesne pod 20% pôvodnej úrovne a kompenzačné mechanizmy vyrovnávajúce stratu neurónov sa vyčerpajú. Zároveň dochádza k relatívnému nadbytku iných podobných látok- neuromediátorov (prenášačov nervových vzruchov), ktoré spôsobujú nadmerný pohyb – tras. Toto je pohľad západnej medicíny.

Teraz pohľad Tradičnej čínskej medicíny. TČM kategorizuje Parkinsonovu chorobu ako tras, znecitlivenie, slabosť a ochabnutosť štyroch končatín. Za základnú príčinu ochorenia považuje nedostatočnú prenatálnu energiu, ale najmä vek, dlhodobé choroby, vnútorné postihnutia vplyvom 7 vonkajších patogénov a samozrejme aj nesprávne stravovanie.

Mechanizmus vzniku ochorenia je nasledovný. Pokročilým vekom sa vyčerpáva a poškodzuje krv Pečene a yin Obličiek. To spôsobuje, že krv nemôže zvlhčovať a vyživovať šľachy a cievy a dochádza k sťahovaniu šliach a kŕčom, tuhnutiu a rigidite svalstva. Prázdnota yinových zložiek vedie k hyperaktivite yangu, čím sa môže „zdvihnúť“ vnútorný Pečeňový vietor. Ten sa často v pokročilých štádiách mieša s vlhkosťou a hlienmi, čím dochádza k prehradeniu dráh a sieti ciev. To všetko vedie k neovládateľným pohybom a trasu najmä končatín.

K tomu to stavu sa môžeme prepracovať ale aj dlhodobým nenaplnením túžob, hnevom alebo frustráciou, pretože všetky tieto emócie postihujú Pečeň. Tá stráca kontrolu na tokom Qi a začína stagnovať. Keď stagnuje Qi, stagnuje aj krv a nemôže vyživovať tkanivá, šľachy a cievy organizmu. Keď stagnuje stará krv, ani nová krv sa nemôže tvoriť a celkový stav sa ešte zhoršuje.

V počiatočných štádiách stagnácie krvi, si to môžete všimnúť napríklad na nafialovelých perách a jazyku, fialových bodkách na jazyku, prípadných bodavých nepravidelných bolestiach v rôznych častiach tela zhoršujúcich sa v noci, ale aj na častej nervozite a podráždenosti.

Pri starých ľuďoch je výsledkom Parkinsonovej choroby vždy kombinácia viacerých príčin, ako vyčerpanie organizmu vekom, nesprávnym stravovaním, zlou životosprávou, „negatívnymi“ emóciami. K tomu sa pridáva postupom rokov prázdnota Sleziny – Žalúdka, ktorej napomáha aj nadmerná psychická práca ( veľa premýšľania) a nedostatok pohybu. Prázdnota Sleziny vedie k prázdnote yangu Obličiek. Oslabuje sa funkcia transformácie telesných tekutín, tie sa hromadia a menia na patogénnu vlhkosť a časom sa tvoria aj vnútorné „ hlieny“, ktoré prehradia sieť ciev, ktoré sa dostatočne nevyživujú. Dlhodobá stagnácia vlhkosti a hlienov produkuje horúčosť až oheň, ktoré opäť môžu „ zdvihnúť“ patogénny vnútorný vietor a spôsobiť tras a neovládateľné pohyby.

Tradičná čínska medicína rozoznáva niekoľko druhov syndrómov ochorenia podľa prítomných symptómov:

• Prázdny vnútorný vietor z nedostatku yinu Pečene
  • Tvorba krvných zrazenín na podklade stagnácie Qi Pečene a celkovej stagnácie Qi
  • Strata výživy šliach a ciev na podklade spoločnej prázdnoty Qi a krvi, tvorba zrazenín a nepriechodnosť v sieti ciev.
  • Zdvihnutie sa vnútorného vetra na podklade prázdnoty Sleziny s naakumulovanou vlhkosťou a rodiacim sa ohňom zo stagnácie hlienov.

Pri každom z uvedených syndrómov sú typické trochu odlišné sprievodné príznaky trasu končatín. Keďže  príčina vzniku Parkinsonovej choroby može byť u rôznych ľudí rôzna, na základe zistenia symptómov a zaradenia do spomenutých syndrómov, je liečba u každého človeka individuálna a zameraná práve na problém, ktorý v organizme prevažuje.

Ochorenie sa vyvíja pomaly a je nezvratné. Preto je žiaduce, aby sme stav svojho organizmu vnímali pozorne a neignorovali prvé príznaky, ktorými nám telo hovorí, čo sa s ním deje. Predchádzajme vzniku ochorenia tým, že si budeme postupne dopĺňať stratenú Qi a krv, ošetrovať si stresom namáhanú Pečeň dopĺňaním yinu Obličiek a krvi Pečene. Podporovaním funkcie Sleziny a Žalúdku umožníme organizmu dobre vstrebávať Qi získanú z potravy a premeniť ju na živiny potrebné pre naše telo. K tomu Vám pomôže vhodný výber bylinných receptúr. Včasným doplňovaním a harmonizáciou organizmu sa dá rozvoj ochorenia zamedziť, zastaviť alebo spomaliť. Ale vždy najdôležitejším faktorom bude, ako človek žije a čím sa stravuje, teda úprava životného štýlu.

Často sa stretávam s vyhlásením „...ale ja nie som chorý, nepotrebujem nič riešiť.“ To je nesprávny pohľad. Problém treba riešiť, kým ešte organizmus je len v disharmónii, ale choroba sa ešte neprejavila na úrovni štruktúr organizmu. To je skutočná prevencia a na to je Tradičná čínska medicína vynikajúca.